Jógaórák

 

Mi is a jóga?

Mai modern világunkban jellemzően az emberek a jóga fogalmát a különböző látványos, vagy kevésbé látványos testgyakorlatokkal azonosítják, amely érthető, hiszen manapság ez a része került leginkább előtérbe, látványvilága sokszor igazán megragadó, így az emberek figyelmét is könnyedén felkelthetjük vele. Sokak számára már ez is éppen elegendő ahhoz, hogy jógázni kezdjenek, hiszen ki ne szeretne rugalmas s közben erős, fiatalos testet magának, amely által a hétköznapi élet is könnyedebb. Sokan választják tehát napjainkban a jógát, mint egy sportolási lehetőség, mozgásforma a test karbantartására. Jógaoktatóként úgy látom, hogy az is nagyszerű, ha valaki ennyi figyelmet és időt szeretne szánni önmagára.
Azonban nem árt kicsit jobban megismernünk magának a jóga fogalmának valódi tartalmát ahhoz, hogy láthassuk mi az a mélység, amelybe mi szeretnénk alámerülni, hiszen egyéni célunk megfogalmazódásához, s később az e felé vezető úton való haladáshoz ez elengedhetetlen lesz.

A jóga folyamatának többféle felosztását ismertetik az ősi hagyományok, azonban most ezek közül a Patanjali féle nyolcfokú vagyis ashta-anga jóga (nem összekeverendő a ma közismert ashtanga vinyásza megnevezésű jógastílussal) gyakorlását vesszük alapul. A jóga maga a hagyományok szerint valójában maga az élet, ahogy megéljük és ennek a testet karbantartó gyakorlatok csak egy tartópillérei a nyolc oszlopból. Ez a nyolc részre tagolódó rendszer a következő elemeket tartalmazza: jáma – irányelvek (nem ártás/erőszak nélküliség, őszinteség/igazmondás, lopástól való tartózkodás, mentesség a gyűjtögetéstől és ez ehhez való ragaszkodástól), nijama – előírások (tisztaság, elégedettség, önuralom, az ősi iratok tanulmányozása, a legfelsőbb lény/irányító (Isten) iránti vonzódás), ászana - testtartások, pránájáma - légzésirányítás, pratyáhára – érzékek visszavonása, dhárana - koncentráció, dhjána - meditáció, szamádhi – tökéletes megvalósítás. Ezek alapján láthatjuk, hogy maga a jóga eredetileg mind az életvitelünkre, mind az életben tanúsított hozzáállásunkra és gondolkodásmódunkra, valamint napi fizikai és mentális gyakorlataink végzéséhez egyaránt tartalmaz iránymutatásokat.

Ha jógázni szeretnék, akkor a jóga testhelyzeteken (ászanákon) kívül foglalkoznom kell a többi részével is a jóga folyamatának?

Természetesen nem, ha nem érzed szükségét. Ezt mindig magadnak kell eldöntened, hogy gyakorlásodnak mi a célja és mi aszerint fogunk együtt dolgozni, hogy mik a személyes igényeid és mi az az út, amely által a te céljaidhoz tudunk együtt haladni és elvezetni téged. Amennyiben, a te célod, hogy tested rugalmas maradjon, és ne essen nehezedre egy cipő felvétel, akkor ezen fogunk dolgozni együtt, de ha a te célod inkább az lenne, hogy a jógát nem csak testi szempontból ismernéd meg, hanem mellette kicsit mélyebben is megismerkednél a jóga folyamataival (például pránájáma - légzőgyakorlatok, dhjána - meditáció formájában) akkor gyakorlásodat ezen irányvonalon haladva fogjuk vezetni.

 

Magán jógaóra

Miért és mikor válaszd a privát jógagyakorlást?

  • Ha az életedben fennálló bármilyen körülmény miatt nincs lehetőséged, esetleg időd, hogy rendszeresen el tudj látogatni csoportos jógaórákra
  • Ha te is azok közé az emberek közé tartozol, akik nem szeretnek ismeretlen emberek között jógázni
  • Ha a csoportos órákon való vagy egyéni otthoni jógagyakorlásodat saját egyéni fejlődésed előrelendítésének érdekében szeretnéd időközönként kiegészíteni és átbeszélni
  • Ha egyszerűen csak szeretnél saját otthonodban, a megszokott környezetedben jógázni
  • Ha nincs a közeledben olyan jógastúdió/oktató, ahová szívesen járnál jógázni
  • Valamint bármilyen más olyan fel nem sorolt esetben is, amikor Te úgy érzed, hogy egyszerűen csak erre van szükséged :)

Mi az a plusz, amit egy magán jógaóra adhat neked?

  • Saját egyéni ütemedben és a saját testi-lelki igényeidhez igazított gyakorlás kiemelten fontos a jógában is. Míg egy csoportos órai gyakorláson sokszor érezheted magad „verseny helyzetben”, ha másokhoz hasonlítod magad, addig egy magán óra keretein belül kizárólag önmagaddal tudsz önmagadon dolgozni. Ez nagyon fontos a személyes fejlődés érdekében, hiszen a hagyományos jógagyakorlás során eredetileg egyszerre mindig csak egy vagy igen kis létszámú gyakorlóval foglalkoztak a tanítók (természetesen akkoriban még a jógának egy sokkal átfogóbb, több aspektusból álló gyakorlatát végezték, s nemcsak a ma elterjedt jógapózokból álló testi/fizikai gyakorlása jelentette számukra a jógát.)
  • Napi beosztásodhoz illeszkedő, rugalmasan alakítható időpontok igény szerint 60, 90 vagy 120 perces foglalkozások
  • Egyéni céljaidat támogató, személyre szabott gyakorlás: nyújtás, erősítés, koncentrációs készség fejlesztése, légzés, stresszkezelés, meditáció stb. olyan arányban, ahogyan Te igényled.
  • Saját otthonodban, a megszokott környezetedben mélyítheted el jógagyakorlásodat, így a kényelmed adott, ráadásul az utazásra sem kell külön időt szakítanod

 

 

Office/ Irodai jógaóra

Szeretné, ha alkalmazottai motiváltan és energiával feltöltődve kezdhetnék a napot? Esetleg az ebédszünetet kiegészítve, a nap hátralévő részében még nagyobb lendülettel folytathatnák a munkát?
Dolgozóként jól esne a munkanapot a kollégákkal karöltve egy kellemes napindító jógával kezdeni vagy akár a munkaidő leteltével így zárni a napot?
Mindehhez pedig jól jönne, ha nem kellene plusz időt szánni az amúgy is zsúfolt napból az utazgatásra?

Az Office/Irodai jógaórák kifejezetten abból a célból jöttek létre, hogy a hétköznapok irodai hőseit segítve a mindennapok forgatagában, a mozgásra való motiváltságot előmozdítva „házhoz” érkezzen a jógaóra.
Hogy mi kell hozzá? Egy hely, ahol elférünk kényelmesen legalább hárman, maximum ahányan részt vennének az órán, a lelkes jógázni vágyó dolgozók, kényelmes öltözet a mozgáshoz, valamint amennyiben van rá lehetőségük jógamatracok, esetleg polifoamok.
(Abban az esetben, hogyha jógamatracok nem állnak rendelkezésre, akkor külön egyeztetés után biztosan tudunk közös megoldást találni.)

 

Csoportos jógaóra

Csoportos jógaórák keretein belül is minden héten van lehetőség velem gyakorolni. Erre Budapesten jelenleg egy helyen van lehetőség:

Mantra Jógastúdió 1027 Budapest, Margit körút 31-33. 1.em

Az órák időpontja és helyszíne az alábbi órarendben található, melyekre minden esetben a stúdió honlapján található elérhetőségeken vagy az ott található órarenden keresztüli foglaló rendszerben van lehetőség a bejelentkezésre.